Etap szkolny Wojewódzkiego Konkursu Języka Polskiego
W poniedziałek, 8 listopada 2021 roku o godz. 14.00 odbył się w naszej szkole etap szkolny Wojewódzkiego Konkursu Języka Polskiego.
Organizatorem konkursu jest Wielkopolski Kurator Oświaty.
Konkurs organizowany jest dla uczniów szkół podstawowych na następujących zasadach: 1. Udział w konkursie jest dobrowolny. 2. Konkurs składa się z 3 stopni: 1) szkolnego, 2) rejonowego, 3) wojewódzkiego. 3. Na każdym stopniu konkursu uczestnicy mają za zadanie rozwiązać test konkursowy, który składa się z zadań zamkniętych i otwartych.
Temat przewodni łączący w tym roku wszystkie stopnie konkursu brzmiał: „Targani sztormem, złapani przez burzę”. Na każdym stopniu konkursu towarzyszą mu inne konteksty.
Celem konkursu jest:
1. odkrywanie i rozwijanie uzdolnień uczniów,
2. pobudzanie twórczego myślenia,
3. wspomaganie zdolności stosowania zdobytej wiedzy w praktycznym działaniu,
4. lepsze przygotowanie uczniów do nauki w szkołach wyższego stopnia lub do wykonywania zawodu, 5. wyłonienie grona laureatów i finalistów spośród uczestników konkursu.
Na stopniu szkolnym Wojewódzkiego Konkursu Języka Polskiego obowiązuje zakres wiedzy określony w podstawie programowej. Ponadto uczeń: a) na przykładzie ballady omawia pojęcie synkretyzmu rodzajowego; b) wskazuje w wierszu średniówkę i przerzutnię oraz omawia ich funkcje; c) rozpoznaje rodzaje rymów (żeńskie i męskie, dokładne i niedokładne, zewnętrzne i wewnętrzne) oraz układy rymów (parzyste, przeplatane i okalające); d) omawia funkcje morału i epizodu; e) przekształca zdanie pojedyncze w imiesłowowy równoważnik zdania i odwrotnie; f) tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach: reklama, blurb (rekomendacja utworu), przepis, instrukcja, podziękowanie, dedykacja, opis sytuacji; g) poprawnie używa znaków interpunkcyjnych, w tym myślnika (pauzy) i wielokropka; określa ich funkcje; h) nazywa typy planów filmowych (plan totalny, ogólny, pełny, amerykański, średni, półzbliżenie, zbliżenie, detal); i) wykazuje się znajomością terminologii związanej z wiedzą o filmie (reżyseria, scenografia, montaż, kadr, ujęcie, scena, sekwencja) i gatunków filmowych (dramat, komedia, sciencefiction, fantasy, kryminał, western, film sensacyjny, film przygodowy, film kostiumowy, film dla młodzieży); j) porównuje utwory literackie lub ich fragmenty (wskazuje ich cechy wspólne i różne); k) tworząc wypowiedzi pisemne, odwołuje się do lektur z etapu szkolnego Konkursu oraz lektur obowiązkowych wymienionych w podstawie programowej.
Nasze uczennice dzielnie zmagały się z naprawdę trudnymi zadaniami.
Życzymy Im – jak najlepszych wyników w Konkursie Języka Polskiego.